Ontwikkelingen na het overlijden van pastoor Hulsebosch

Beste parochianen,

Met het overlijden van onze pastoor Hulsebosch op 20 juni jongstleden, lijkt een einde gekomen aan een lange periode van vaste pastoors voor onze kerk. Op dit moment worden de zondagsvieringen waar mogelijk verzorgd door pastoor Bindels en pater Wijers. Enkele keren per maand is er een lekenviering, die worden voorgegaan door Aleid Brinkkemper en Jan de Groot. Het parochiebestuur spreekt zijn waardering en dankbaarheid uit voor de mensen die dit doen, de meesten alleen voor een kop koffie na afloop van de viering. Als er een vijfde zondag is (vier keer per jaar) is er geen viering.
De vieringen worden standaard één keer per maand begeleid door ons eigen Ritmisch Koor en één keer door Marja Dignum uit Schoorl, begeleid door Ank Wesselius op het orgel. Daarbij is er elke week onze trouwe koster Ruud Tesselaar, die zijn werkzaamheden plichtsgetrouw en vol overgave vervult.

Het parochiebestuur stelt alles in het werk om de kerk open te houden. Daarvoor zijn enkele zaken van belang:
kerkgangers, en natuurlijk een voorganger. Onze parochie telt rond de 2400 geregistreerde parochianen. Sinds de intrede van corona tellen we in de zondagsviering wekelijks ongeveer dertig parochianen. Gelukkig zijn er veel mensen die een bijdrage leveren via de actie Kerkbalans. En omdat we nog wat bezittingen hebben kunnen we het financieel nog rond krijgen. Dat wordt echter wel steeds lastiger.

We zijn in gesprek met het bisdom over het aanstellen van een vaste priester die wel of niet ook in andere parochies werkzaam zal zijn. We hopen daarover in de loop van de komende maanden verdere informatie over te kunnen verstrekken.

We zijn onze vaste kerkgangers dankbaar voor hun komst, zij dragen bij aan de leefbaarheid van de parochiegemeenschap, en ook hun financiële bijdrage in de collecteschaal is telkens weer van harte welkom!

Een parochiegemeenschap bestaat uit parochianen, bestuur en vrijwilligers. Een bestuur is er. Maar daar zijn wel enkele kanttekeningen bij te plaatsen. De leeftijd begint namelijk aardig op te lopen, en wat ook telt: officieel mag een bestuurslidmaatschap 8, in een uiterste geval maximaal 12 jaar duren. Enkele bestuursleden zijn die grens allang gepasseerd. Daarnaast is er een leeftijdsgrens van 75 jaar, ook hier begint het te knellen.

Daarom doen wij hierbij een oproep aan alle parochianen om na te denken of een bestuurslidmaatschap iets voor u is. Praat er eens over met vrienden of familie. Kijk eens of u wellicht samen met een gelijkgestemde kunt toetreden tot het bestuur. Er zijn bestuursleden/vrijwilligers nodig met kennis van financiën, (leden)administratie, bouwzaken, secretariële werkzaamheden. Ook inzet als lector, als assistent van de voorganger is heel welkom. En natuurlijk een vervanger voor onze koster, die 52 weken per jaar trouw voor ons klaar staat. Dan kan hij ook eens met vakantie.
Er is voor elke functie gelegenheid om cursussen te volgen, de parochie zal deze te allen tijde faciliteren. Wat zou het mooi zijn als onze parochiegemeenschap blijft bestaan!

Wilt u meer weten: neemt u eens vrijblijvend contact op, adressen van bestuursleden staan op de website van de parochie: www.parochiewarmenhuizen.nl/contact. Het algemene nummer van de pastorie is 0226 – 391 214. Het secretariaat is geopend op dinsdag- en donderdagochtend van 09.00 tot 11.30 uur.

Het parochiebestuur van de R.K. Parochie van de HH. Ursula en Gezellinnen.

Ga terug